Nieuws

Q&A OneLove 17/18/19 maart

Wat is OneLove?

OneLove is een gezamenlijke campagne van het voetbal vóór verbinding en tegen racisme en alle vormen van discriminatie. De campagne loopt sinds 2020 en is 1 van de 20 onderdelen van ‘Ons Voetbal Is Van Iedereen’, het gezamenlijke plan van de KNVB, Eredivisie CV, Keuken Kampioen Divisie, Azerion Eredivisie Vrouwen en de Rijksoverheid om discriminatie in het voetbal te bestrijden. Deze 20 onderdelen zijn verdeeld over 4 elkaar aanvullende pijlers: bewustwording, samenwerking, signaleren en sanctioneren. OneLove richt zich op bewustwording en is naast een campagne ook een trainingsaanbod voor amateurverenigingen dat bedoeld is om de kracht en kansen van diversiteit over te brengen. De zes kleuren in het OneLove-logo zijn geen regenboog maar: rood, zwart, groen, roze, geel en blauw. Deze symboliseren afkomst, kleur, genderidentiteit en seksuele voorkeur. Het OneLove-logo is daarmee een symbool tegen racisme en alle vormen van discriminatie.

Waarom zijn jullie met OneLove gestart?

Voetbal brengt miljoenen mensen samen. Voetbal speel en beleef je altijd samen. Racisme en discriminatie sluiten mensen uit en raken dus het DNA van het voetbal. Wij willen dat iedereen zich welkom voelt in het voetbal en daarom besteden we hier proactief en continue aandacht aan.

Waarom is gekozen voor de speelronde van komend weekend?

21 maart a.s. is het de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie en OneLove is een campagne voor verbinding en tegen racisme en discriminatie. Vandaar deze timing. Vorig jaar was er rond deze dag ook een OneLove-actie maar toen vooral met de internationals.

Denken jullie dat een aanvoerdersband het verschil maakt tegen racisme en discriminatie?

De aanvoerdersband is één van de uitingen waarmee we kunnen laten zien dat we voor verbinding en tegen racisme en alle vormen van discriminatie zijn. Er zijn ook banners, shirts, vlaggen, boarding en online uitingen. OneLove is onderdeel van een plan dat zich naast bewustwording ook richt op bijvoorbeeld straffen en samenwerking. Met alle activiteiten samen maken we hopelijk het verschil.

Wat vinden jullie ervan dat (eerder) niet alle aanvoerders de OneLove-band droegen?

Het doel is niet om alle aanvoerders een band te laten dragen, de band is een van de middelen die we inzetten voor het echte doel: uitdragen dat iedereen zich thuis moet kunnen voelen in het voetbal. Dat kan op verschillende manieren.

Wanneer is voor jullie de campagne geslaagd?

De strijd tegen racisme en discriminatie vraagt om een proactieve aanpak en een lange adem. Gezamenlijk dragen we uit dat iedereen zich welkom moet kunnen voelen in het voetbal. Het voetbal biedt bovendien een groot podium om dit belangrijke maatschappelijke thema te agenderen. Komend weekend ziet men OneLove terug in het betaald voetbal, amateurvoetbal (veld en zaal), e_voetbal en later ook het schoolvoetbal. We creëren gezamenlijk een groot bereik onder verschillende doelgroepen met een positieve boodschap. Zo komt er meer bewustwording voor het onderwerp en hopelijk zetten we hierdoor met z’n allen een stap vooruit.

Deel via:

Verder lezen

Cover Image for Eindsprint MVV komt precies op tijd
Eindsprint MVV komt precies op tijd

MVV Maastricht is bezig met een uitstekende eindsprint in de Keuken Kampioen Divisie. In de spannende strijd om de laatste plekken voor de Keuken Kampioen Play-Offs lijkt de ploeg van Maurice Verberne precies op tijd de vorm te hebben gevonden. De Limburgers hebben de laatste vijf Keuken Kampioen Divisie-duels niet verloren (W4, G1), hun langste […]

Cover Image for De Graafschap heeft drie specialiteiten tijdens de beslissende weken van het seizoen
De Graafschap heeft drie specialiteiten tijdens de beslissende weken van het seizoen

De Graafschap werkt momenteel toe naar de Keuken Kampioen Play-Offs om promotie / degradatie, want dat de Superboeren daaraan gaan meedoen staat vast. Met twee zeges, één gelijkspel en drie nederlagen in de laatste zes speelronden verkeren zij in wisselvallige vorm, maar de ploeg van trainer Jan Vreman kan bouwen op haar specialiteiten: scoren uit […]

Cover Image for Doelpunt van de Week 35: Thom van Bergen
Doelpunt van de Week 35: Thom van Bergen

Speelronde 35 | Elke week kiezen fans via de Social Media-kanalen van de Keuken Kampioen Divisie hét Doelpunt van de Week. Het Doelpunt van de Week in Speelronde 35 is gemaakt door Thom van Bergen.