De meerderheid van de Eredivisie- en Eerste Divisieclubs heeft ingestemd met het besluit om samen toe te werken naar een nieuwe voetbalorganisatie die zich sterk maakt om beide competities zowel sportief, commercieel, organisatorisch, sociaal-economisch en als merk te laten groeien.
Historische beweging
Na het ontstaan van het Nederlands betaald voetbal in 1954 is dit een historische beweging, die in lijn is met de ontwikkelingen in Spanje (La Liga), Duitsland (DFL), Frankrijk (LFP) en Engeland (EPL).
Alle clubs profiteren
Voor de 34 betaald voetbalclubs levert het nieuwe businessplan meerdere voordelen op. De nieuwe voetbalorganisatie krijgt meer zeggenschap over de sportieve- en commerciële aspecten van de competities. Ook vergroten de clubs de slagvaardigheid door een dagelijks bestuur en een one-tier board met meer bevoegdheden te benoemen. Daarnaast stemmen zij in met het nieuwe businessplan, waarvan alle clubs in het betaald voetbal profiteren:
- Betere sportieve prestaties, nationaal en Europees;
- Meer inkomsten voor de clubs;
- Positievere associatie regionaal, nationaal en wereldwijd;
- Meer interesse voor sponsorship betaald voetbal;
- Meer solidariteit en versterking van de competitive balance, waarmee het niveau en de spanning in de competities verder stijgt;
- Het beter benutten van de rol die het betaald voetbal heeft ten behoeve van maatschappelijke doeleinden.
De nieuwe league-organisatie wil vanzelfsprekend op structurele basis constructief samenwerken met de overige stakeholders uit het betaalde voetbal (zoals de KNVB, CSR, CTR e.a.).
Één belangenbehartiger
De directies van beide divisies (Jan de Jong en Marc Boele) en bijhorende raad van commissarissen geven het volgende aan: “Het is een zorgvuldig proces geweest met een intensieve betrokkenheid vanuit clubs, diverse entiteiten en bijhorende toezichthouders. Het goede van het plan is dat iedereen iets inlevert ten behoeve van het grotere geheel, maar daar heel veel voor terug krijgt, namelijk: één daadkrachtige belangenbehartiger en een aanzienlijke waardevermeerdering van het Nederlandse voetbal. Het is indrukwekkend dat het zeer grote collectief van clubbesturen deze toekomst nu samen wil realiseren“.
In de toekomst naar vijf competities
Het doel van de betaald voetbalorganisatie is om in 2025 vijf competities onder één dak te hebben. Naast de Eredivisie, Keuken Kampioen Divisie, de KPN eDivisie en de Keuken Kampioen Divisie Esports Predator Fan Competitie, is ook de Pure Energie Eredivisie Vrouwencompetitie dan volwaardig onderdeel van de league organisatie.