Betaald voetbal maakt het verschil met Community Champions: impact op jongeren en samenleving
Nieuws

Betaald voetbal maakt het verschil met Community Champions: impact op jongeren en samenleving

Voetbal is meer dan een spel. Met het programma Community Champions laten 26 clubs uit de Keuken Kampioen Divisie en de eredivisie zien dat betaald voetbal maatschappelijke impact heeft – op jongeren én de samenleving. Jongeren groeien persoonlijk en maatschappelijk, terwijl het programma ook financieel aantoonbaar rendeert: gemiddeld ruim €5.000 per deelnemer per jaar, met uitschieters boven de €30.000. Dat blijkt uit recent onderzoek van adviesbureau BMC.

Ruime 3.600 jongeren deelgenomen, 97% rond af

Inmiddels namen meer dan 3.600 jongeren (12-30 jaar) deel aan het 16-weekse traject, waarin zij zich vrijwillig inzetten voor hun buurt en tegelijk werken aan persoonlijke ontwikkeling via sport, workshops en coaching. Het succes is ongekend: 97% rondt het programma af, ruim boven het landelijke MDT-gemiddelde (89%). De deelnemers geven het programma een 8, tegenover een landelijk gemiddelde van 7,5.

Zichtbare verandering in gedrag en toekomstperspectief

BMC’s analyse toont duidelijke gedragsveranderingen bij deelnemers. Community Champions draagt bij aan:

  • Meer zelfvertrouwen
  • Positiever zelfbeeld en toekomstperspectief
  • Sterkere sociale relaties
  • Grotere maatschappelijke participatie
  • Afnemend risicogedrag

Het programma biedt zo een effectieve aanpak voor urgente vraagstukken zoals mentale gezondheid en jongerenparticipatie.

“Het programma heeft mijn leven veranderd.”
– Oud-deelnemer Community Champions

Meer dan €5.000 financieel rendement per deelnemer

De maatschappelijke opbrengsten zijn fors: gemiddeld meer dan €5.000 per deelnemer per jaar. Deze winst komt vooral voort uit lagere uitval op school, minder zorggebruik en een afname in risicogedrag. De financiële baten landen met name in de sectoren zorg (67%)veiligheid (15%) en onderwijs (9%).

Deel via: