` Voetbalwereld vraagt aandacht voor LHBTI+ acceptatie | Keuken Kampioen Divisie

Voetbalwereld vraagt aandacht voor LHBTI+ acceptatie

Komend weekend staan alle wedstrijden in de Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie in het teken van een bredere LHBTI+ acceptatie. Alle clubs maken zich sterk voor de boodschap dat iedereen welkom is, zichzelf moet kunnen zijn en dat niemand uitgesloten mag worden.

In het weekend van 15, 16 en 17 oktober – het weekend na International Coming Out Day – dragen alle clubs in de Eredivisie, Keuken Kampioen Divisie, Pure Energie Eredivisie Vrouwen, Eredivisie Zaalvoetbal mannen en vrouwen daarom OneLove aanvoerdersbanden, wapperen er speciale cornervlaggen en zijn er speciale speldjes en tenues zichtbaar.

Helaas is deze boodschap, die voor velen vanzelfsprekend is, nog steeds actueel en noodzakelijk, zo geven de Keuken Kampioen Divisie en de Eredivisie CV aan:

‘Uit onderzoek van het Mulier Instituut (2021) onder spelers blijkt dat de algemene acceptatie van homo- en biseksualiteit in het voetbal een onvoldoende scoort (4.6), wat vergelijkbaar is met de resultaten uit 2014. Het is het vijfde jaar op rij dat we ons gezamenlijk inzetten voor LHBTI+ acceptatie en helaas is dit dus nog steeds nodig. Het profvoetbal is met ruim 8 miljoen liefhebbers, uit allerlei hoeken van het land, een uniek platform om het onderwerp te agenderen en te zorgen voor verandering. Het voetbal is van iedereen en daarom maken we ons sterk voor een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt.’ (Aukje Geubbels, MVO manager Eredivisie CV)

‘Aanstaande vrijdag hebben Telstar en FC Volendam een wereldprimeur doordat beide teams aantreden in een speciaal ontworpen regenboogshirt. Een prachtig én vooral uniek initiatief dat alle complimenten verdient. Het is voor het eerst in de historie dat dit gebeurt en het is veelzeggend dat clubs zover gaan om aandacht te vragen voor dit thema. Als grootste sport van het land wil het voetbal haar verantwoordelijkheid nemen om LHBTI+ acceptatie te maximaliseren.’ (Wesley Montijn, persvoorlichter Keuken Kampioen Divisie)

Acties

In het speelweekend van 15, 16, 17 oktober vinden onder andere de volgende acties plaats:

  • De aanvoerders van alle teams spelen met de speciale ‘#OneLove’ aanvoerdersband. #OneLove is de campagne voor verbinding en is onderdeel van het gezamenlijke aanvalsplan tegen discriminatie, ‘Ons voetbal is van iedereen’;
  • Bij alle thuisspelende clubs wapperen regenbooghoekvlaggen;
  • Alle coaches en (assistent) scheidsrechters dragen een regenboogspeldje;
  • ESPN besteedt in de uitzendingen aandacht aan het thema, door speciale microfoons, speldjes andere uitingen te laten zien;
  • Telstar en FC Volendam hebben aanstaande vrijdag een wereldprimeur, doordat beide teams de ‘Vissersderby’ aantreden in een speciaal ontworpen regenboogshirt. Het is voor het eerst in de historie dat twee teams elkaar treffen in een regenboogshirt.

De actie, die sinds 2017 georganiseerd wordt rondom International Coming Out Day, is een initiatief van de Alliantie Gelijkspelen (John Blankenstein Foundation, NOC*NSF, KNVB en KNHB) in samenwerking met de Eredivisie CV, Keuken Kampioen Divisie, Pure Energie Eredivisie Vrouwen, Eredivisie Zaalvoetbal Mannen, Eredivisie Zaalvoetbal Vrouwen, VVCS, CBV en ESPN.

Breder dan profvoetbal
Ook het amateurvoetbal en andere sporten doen mee. Sportbonden en clubs zullen hun leden rondom Coming Out Day oproepen om een speciale aanvoerdersband te dragen.

Keuken Kampioen Naamgevend partner
Cruyff Foundation Maatschappelijk partner
Responsible Betting partner
Official Dealmaker
Predator Esports partner
KKD-partners
`